Ville öppna ”skön” butik

Ville öppna ”skön” butik

– Vi var tre kompisar i början på 2000-talet som alla läst ekonomi och marknadsföring och jobbat en hel del inom servicebranschen, som reseledare och inom hotell och restaurang. Vi tyckte Stockholm var stelt och ville öppna en butik som var skön – inom citattecken, säger Jonas Pelz, en av Grandpas grundare, och skrattar.
Han sitter tillbakalutad med sotarmössan på sned i ett av de små mötesrummen i deras nya lokaler på Söder i Stockholm. En lekfullt inredd källarlokal i Grandpa-grönt som rymmer kontor, lager och fotostudio. Stora, gulnade kartor över olika världsdelar pryder väggarna och vintage­leksaker radar upp sig på hyllor och bord.
– Det var egentligen en slump att det blev en butik, fortsätter Jonas. Vår första idé var att öppna ett hotell, men det var för dyrt.
Den första Grandpa-butiken slog upp portarna på Södermannagatan 2003, och den fjärde invigdes i början av året på Gamla Brogatan i de något bortglömda kvarteren bakom Centralstationen.
– Det var runt Nytorget vi hängde och det var där vi ville öppna butiken. Det är helt otroligt egentligen. Vi gick in hos en belysningsfirma för att vi gillade deras lokal och frågade om vi kunde få ta över den. Det visade sig att de precis var på väg därifrån.

Namnet kom av att en av grundarna brukade kallas ”farfar” och trion hade tidigare ordnat fester under namnet ”grandpa”. Sedan var det dags att fylla lokalen med prylar.
– Vi ville sälja kläder och inredning och började kontakta olika varumärken. Vi hyrde en lastbil och åkte ner till Holland och köpte prylar på loppis och marknader. Hälften av vårt utbud bestod av second hand vid den här tiden. Lokalen var större än vad vi tänkt oss och den såg ut som en sovjetisk brödbutik i början. Vi hade så få saker, berättar Jonas.
Sedan dess har Grandpa växt och utvecklats.
– Det är en enorm förändring faktiskt. Konceptet förändras hela tiden. Vi har bättre inköp, vi har utvecklat tankar kring hållbarhet och kvalitet. Vi har utvecklat logga, färger och känsla. Men vi har varit måna om att behålla samma atmosfär. Det låter klyschigt men vi vill att det ska vara som att komma in i någons vardagsrum, säger Jonas som fortfarande sköter en stor del av inköpen själv.

Man kan utan att överdriva säga att Grandpa utmärkt sig med en fingertoppskänsla för vad som är rätt och inne. Hur ser de själva på trender?
– Jag tänker inte på trender när jag gör inköp. Men det är klart att man påverkas ändå. Men jag sitter inte med en trendrapport och funderar på vad vi ska sälja i butiken. Jag menar inte att låta förmäten, men jag tror att vi till viss del skapar trenderna. Vi gör vår grej och ofta hamnar vi rätt.
Samtidigt är trender och konsumtionsmönster centrala för verksamheten.
– Trender kan vara intressanta som fenomen. De styrs ju av det som händer i världen – samhälle, politik och så vidare. Baksidan är att trender kan vara ganska skadliga. Folk blir ängsliga. Man vill gilla samma saker som alla andra och bli bekräftad för att man har god smak. Begreppet egen stil har blivit vagt och ingen vågar riskera sina likes, konstaterar han.

Kulörerna från samarbetet mellan Alcro och Grandpa

De fyra kulörerna återfinns både i butikerna och hemma hos Jonas. Kulörer från vänster: Vallgatan, Södermannagatan,
Fridhemsgatan och Gamla Brogatan.

 

TEXT: HEDVIG ANDERSSON  FOTO: KLAS SJÖBERG

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.