Tidlös elegans i 20-talsvillan i Bromma

Tidlös elegans i 20-talsvillan i Bromma

I ett hem som andas luft, ljus och klassisk stil bor familjen som har lyckats med att kombinera funktion för vardagsliv med tidlös design. Färgskalan går i vitt och dova pasteller, och utgör en lugn och förnyelsebar bas.

I den renoverade 20-talsvillan får tidlösa designmöbler som superellipsbordet och Thonet-stolarna samsas med nyare produkter. Den generösa vasen Dagg och den gröna krukan på bordet är nyligen framtagna för Svenskt Tenn. I samspel med den moderna marmorbrickan från Hay och de små värmeljushållarna från skultuna, blir stilen klassiskt uppdaterad.

I den renoverade 20-talsvillan får tidlösa designmöbler som superellipsbordet och Thonet-stolarna samsas med nyare produkter. Den generösa vasen Dagg och den gröna krukan på bordet är nyligen framtagna för Svenskt Tenn. I samspel med den moderna marmorbrickan från Hay och de små värmeljushållarna från skultuna, blir stilen klassiskt uppdaterad.

Alcro_bromma_8

Tvåvåningsvillan från 1924 hade en standard från 1960-talet och behövde en rejäl renovering. Familjen flyttade in 2005 med två små barn och sedan dess har man renoverat i olika omgångar. Nu är en stor tillbyggnad just avslutad där även en omdisposition av huset ingick. Allt eftersom familjen växte kom även behoven för fler sovrum och ytor att umgås. Efter mycket research och mycket möda är det äntligen klart. Det har varit många och tidskrävande turer med arkitekterna och Stadsbyggnadskontoret, eftersom villan ligger i ett K-märkt område i det anrika Ålsten – som också kallas för Trädgårdsstaden – i Bromma utanför Stockholm. Det tog mer än ett år innan man kunde påbörja bygget. Adrienne Korsner och hennes man tycker att det är viktigt att ta tillvara på ursprung och den klassiska stil som gällde då huset uppfördes.

– Vi blev väldigt nöjda med utbyggnaden, även om det var väldigt jobbigt att det var så petnoga med vissa detaljer, berättar Adrienne.

Alcro_bromma_2

 

Ljusstakar Nappula, Iittala och det ljuvligaste doftljuset från Tom Dixon Eclectic, vas med körsbärskvistar, Villeroy & Boch. Ljusstaken Vänskapsknuten från 1938 är inköpt på Svenskt Tenn och värmeunderlägget Lands End från Skultuna som är nyproducerat bildar ett vackert blickfång tillsammans med modepraktverket om designern Marc Jacobs år hos Louis Vuitton.

Ljusstakar Nappula, Iittala och det ljuvligaste doftljuset från Tom Dixon Eclectic, vas med körsbärskvistar, Villeroy & Boch. Ljusstaken Vänskapsknuten från 1938 är inköpt på Svenskt Tenn och värmeunderlägget Lands End från Skultuna som är nyproducerat bildar ett vackert blickfång tillsammans med modepraktverket om designern Marc Jacobs år hos Louis Vuitton.

Det gamla slagbordet i köket är från 1810 - ett verkligt fynd som målats vitt. Plastic chair gungstolen är en klassiker från Vitra ritad av Charles Eames - här med en kudde från Olby Design, tillsammans med konstverket som beställdes och målades av Paula Fägnell efter färger från ett tyg av Josef Frank. Bord från Hay och mässingslyktor, Tom Dixon.

Det gamla slagbordet i köket är från 1810 – ett verkligt fynd som målats vitt. Plastic chair gungstolen är en klassiker från Vitra ritad av Charles Eames – här med en kudde från Olby Design, tillsammans med konstverket som beställdes och målades av Paula Fägnell efter färger från ett tyg av Josef Frank. Bord från Hay och mässingslyktor, Tom Dixon.

Maken Matti har byggt mycket själv och har ett bra öga för rumsdisposition och vad till exempel ett vackert fönster gör för helheten. Nu är tillbyggnaden äntligen inredd och klar och smälter fint samman med den ursprungliga stilen. Det extra utrymmet har tillfört mycket glädje för hela familjen.

– Det är viktigt att hemmet fungerar, nittio procent av tiden är ju vardag med tre barn, säger Adrienne, som också har ett intensivt arbete på en mediabyrå.

De större barnen har fått nya sovrum och ett eget vardagsrum i källarplanet. Det vuxna umgänget äger mest rum i det rymliga vardagsrummet som ligger öppet i anslutning till matsal och kök på markplan. Här har familjen ofta middagar och fester. Vardagsrummet är tillbyggt med en yta som motsvarar den gamla altanen och har fått tidstypiska fönster och balkongdörrar som specialbeställts från ett snickeri i Borås. Även platsbyggda hyllor och skåp med spegeldörrar har byggts in under fönsterpartierna på kortväggarna. Liknande skåp har även byggts i de två sovrummen på övervåningen, liksom snygga och praktiska nischer för böcker och belysning.

Den svartmålade stolen är ett Blocketfynd klädd i 1700-talsinspirerat tyg så kallat toile de Jouy. Mattan är antik och kommer från Marocko, Pinemont Trading. Den mjuka gröna tonen Misty Mint är vacker mot de vita snickerierna. Den sofistikerade tonen i Old Rose ger ett mjukt och elegant intryck som harmonierar med de grå tonerna i sängbordet från Mio och linnepläden från Balmuir. Kuddar från Designers Guild. Väckarklockan är en designklassiker ritad av Arne Jacobsen, från Royaldesign.se.

Den svartmålade stolen är ett Blocketfynd klädd i 1700-talsinspirerat tyg så kallat toile de Jouy. Mattan är antik och kommer från Marocko, Pinemont Trading. Den mjuka gröna tonen Misty Mint är vacker mot de vita snickerierna. Den sofistikerade tonen i Old Rose ger ett mjukt och elegant intryck som harmonierar med de grå tonerna i sängbordet från Mio och linnepläden från Balmuir. Kuddar från Designers Guild. Väckarklockan är en designklassiker ritad av Arne Jacobsen, från Royaldesign.se.

Bild till vänster: I pojkrummet utnyttjas utrymmet under den låga takhöjden med en nisch för böcker och belysning. Blå tonad pläd, Designers Guild. Ullpläd med Lilla Spöket Laban, Klippan, matta Åhléns. Kulör Havsbris. Bild till höger: Den vackra Misty Mint gör sig fint även mot starkare accentkulörer. Brickor från Hay.

Bild till vänster: I pojkrummet utnyttjas utrymmet under den låga takhöjden med en nisch för böcker och belysning. Blå tonad pläd, Designers Guild. Ullpläd med Lilla Spöket Laban, Klippan, matta Åhléns. Kulör Havsbris. Bild till höger: Den vackra Misty Mint gör sig fint även mot starkare accentkulörer. Brickor från Hay.

Till sommaren kommer den nya altanen att vara färdig med dubbla balkongdörrar och – för att skapa symmetri – dubbla utgångar. Allt med en tidstypisk känsla med spröjsade fönster. De nya fönstren är så vackra att Adrienne och Matti hellre vill att de ska synas än att dölja dem med gardiner. De ger ett fantastiskt ljus från trädgården i söderläge och understryker den moderna känslan.

Med både gamla och nya inredningsdetaljer har Adrienne skapat ett personligt och ombonat hem. Hon håller hårt på den sparsmakade ordningen. Matsalen domineras av det klassiska bordet Superellips från 1950-talet med plats för åtta personer. Till det står nytillverkade Thonetstolar med anor från 1800-talet. Detta kröns med takkronan 2097 från Flos som designades 1958, av Gino Sarfatti. Soffbordet i marmor har Adrienne själv ritat.

Adrienne hämtar sin inspiration främst från inredningstidningar som hon har stor tillgång till genom sitt arbete, men också från resor. Ett favoritställe är Palma med sina många hotell i skandinavisk, sparsmakad stil. Adrienne följer också flera inredningsbloggar. Hon tycker inte om när det blir för rörigt med för mycket färg och heller inte svartvitt, hennes stil är mer mjuk och feminin. Hon säger:

– Man får plocka lite från olika stilar – jag älskar Sköna Hem med sin typiskt klassiska lugna stil. Hemmet ska vara personligt och lugnt, helst i vitt och någon pastellfärg.

Adrienne har ett genuint intresse för kvalitet, snarare än kvantitet. Hon berättar att även hennes mammas goda inredningssmak har inspirerat och präglat henne sedan barndomen. Den lindblomsgröna kulören i trappan är ett exempel. När hennes mamma först fick se detta kulörval, berättade hon att just den hade funnits på flera ställen i barndomshemmet.

Mattorna är utvalda så att de passar ihop färgmässigt från rum till rum. Inte för skrikigt. I de platsbyggda hyllorna har Adrienne tagit bort och lagt till och här är en ständig förnyelse.

– Lampor är roligt. En av mina favoriter är Pot av Verner Panton. Och de gamla mässingslamporna i vardagsrummet som mamma har hittat är roliga att blanda med.

– Konst är svårt – det måste få ta tid när man väljer eftersom det är så personligt, förklarar Adrienne. På nätet hittade jag en konstnär som heter Paula Fägnell med ett abstrakt måleri som jag gillade. Jag beställde en tavla i samma färger som ett av mina favorittyger Teheran, skapat av Josef Frank.

Nästa projekt är att inreda ett av rummen på övervåningen till ett arbetsrum. Och sen står köket på önskelistan.

– Om man ska göra en stor investering är det bättre att vänta och spara ihop till det man verkligen vill ha och att satsa på klassiker, snarare än att göra fort och fel.

 

Alcro_bromma_7

Fånga stilen. STOL Bistro i böjträ och skinnsits är skapad med tanke på hantverkstradition av designer Mattias Stenberg, Olby Design. MORTEL av marmor och mässingskula, Tom Dixon Eclectic. KRUKA i mässing, i flera storlekar, design Monica Förster, Skultuna. SKÅLAR från servisen Swedish Grace som premiärvisades 1930 på Stockholmsutställningen, design Louise Adelborg och nyare delar av Margot Barolo. LAMPA Bell, är en replik till Verner Pantons lampa Flower Pot som ritades 1968. Denna är ritad av lampmästaren Tom Dixon. PLÄD i lyxig mohair, Balmuir.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.