Rosa kraft hos Bröstcancerförbundet

för oss som gör skillnad

Rosa kraft hos Bröstcancerförbundet

Bröstcancer är idag den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje timma får en kvinna sin diagnos. Bröstcancerförbundet fokuserar enbart på bröstcancer och stödjer genom sitt arbete både forskning och de som drabbas. Alcro har bidragit med färg till Bröstcancerförbundets lokaler i Stockholm.

 

Alcro_kulör_Sinnero_Bröstcancerförbundet

Marit Jenset, generalsekreterare, i Bröstcancerförbundets lokaler på Hantverkargatan i Stockholm. Väggarna i korridoren är målade med kulören Sinnesro, väggen bakom rosa bandet är målad i mjuka Stilla, båda ur färgkartan ad.balans.

– När man tar sig igenom bröstcancer, kan det vara betydelsefullt att få omge sig av kulörer, säger Bröstcancerförbundets generalsekreterare Marit Jenset.

– Vi talar dagligen med både drabbade kvinnor och anhöriga, ofta om rätt tunga frågor. Många kvinnor skulle säkert känna sig uppiggade av att ha färg omkring sig både under och efter behandlingsperioden.

Alcro_kulör_Tindra_Ad.balans_Bröstcancerförbundet

Marit Jenset, generalsekreterare på Bröstcancerförbundet, önskar att drabbade kvinnor och anhöriga får en känsla av kraft när de besöker förbundets lokaler. Köksväggarna är målade i kulören Tindra ur ad.balans.

Marit känner att det finns en viktig kraft i färg, särskilt i den rosa, som också är deras varumärkesfärg.

– Rosa är en kraftfull kulör och vi är glada över att kunna spegla den kraften här i våra lokaler. Även om vi valt milda rosa toner till väggarna, ger det stor effekt på energin här. Och att få färgen från Alcro känns väldigt betydelsefullt, eftersom våra pengar ska gå till forskning och de drabbade i första hand.

Alcro kulör Tindrafrån Ad.balans, Bröstcancerförbundet

Vid entrén möts besökarna av en skön sittplats där många rosa toner samsas. På väggen kulören Tindra ur ad.balans.

Bröstcancerförbundets vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer.

– Våra bröst behöver mer stöd än en BH. Det är verkligen så. För att vi ska kunna uppnå vår vision att ingen ska drabbas av bröstcancer behöver finansieringen av bröstcancerforskning öka och kvinnor måste förstå allvaret i att verkligen gå på sina mammografiundersökningar samt däremellan själv undersöka sina bröst, förklarar Marit.

Alcro kulör Sinnero, BröstcancerförbundetMarit Jenset med kollegan Louise Permelin Berg, företags och marknadsansvarig. Till höger den symbolstarka sittpuffen, bakom skymtas tyget Hope, designat av Linda Forsberg för Vintage in my heart. För varje såld meter skänktes pengar till förbundet. Väggen är målad i Alcros Sinnesro.

Bröstcancerförbundet finansierar forskning, sprider kunskap kring prevention och driver opinionsbildning i bröstcancerfrågor. Idag finns det 33 lokala bröstcancerföreningar i Sverige, som nästan uteslutande består av kvinnor.

– Det är häftigt och färgstarkt när vi alla träffas, för här finns inga gråa möss, skrattar Marit.

Alcro kulör Morgonrodnad, Bröstcancerförbundet

Louise Permelin Berg, en av många färgstarka kvinnor på Bröstcancerförbundet. I bakgrunden skymtas kudden i tyget Hope, som såldes till förmån för förbundet. Väggen är målad i Alcros Morgonrodnad.

 

Lokalerna är målade med Alcros A1

Samtliga väggfärger i lokalen är brutna i Alcros senaste produktinnovation, A1. A1 är en matt väggfärg med delvis biobaserade organiska ingredienser. Cirka 30 procent av de organiska ingredienserna i A1 är tagna från växtriket, vilket gör att den skiljer sig från andra premiumprodukter för inomhusväggar. Samtidigt har man inte gjort avkall på kvaliteten.

Färgburken är tillverkad av minst 20 procent återvunnen plast, ett resultat av att Alcro strävar att minska sitt oljeberoende. Den här burken minskar behovet att pumpa upp olja, genom att ta tillvara på ett material som annars blivit avfall.

A1 rekommenderas av Astma- & Allergiförbundet, samt uppfyller kriterierna för Svanenmärket.

Väggfärg i kulören Tindra, Bröstcancerförbundet.

Väggfärg i kulören Tindra i köket hos Bröstcancerförbundet.

 

Gåvor till Bröstcancerförbundet ger du enkelt via Swish till nr 9005919, eller så kan man bli månadsgivare på www.bröstcancerförbundet.se.

 

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.