Röd tråd med färgsättning

Röd tråd med färgsättning

Färg kan göra mirakel med ett rum, och rätt färgsatt mirakel med ett helt hem. Men vad är viktigast vid färgsättning av flera rum i fil? Alcrobladet följde med inredningsarkitekt Patric Sahlén på ett färgsättningsuppdrag på liten yta.

Högst uppe i ett hyreshus i Sundbyberg utanför Stockholm ligger Lina Nordlunds lägenhet. En hyresrätt om 40 kvadratmeter, som hon precis fått förstahandskontraktet till. På klingande kalixdialekt visar hon stolt upp sin nya lya. Det blir snart tydligt att den inte alls speglar den härliga norrländskan som bor där. Med kaffelatte-färgade väggar och mönstrade fondväggar i tapet blir den både kall och opersonlig, Linas raka motsats.

Inredningsarkitekten Patric Sahlén har därför fått en utmaning i att göra hennes lägenhet mer personlig. Han tar ett par snabba kliv genom entréhallen och blir stående en bit in i lägenheten. Han landar i den inre hallen som är lägenhetens mittpunkt och härifrån ser du både in i köket och ut i vardagsrummet.

– Det är en perfekt materia att jobba med, utbrister han.

In till vänster har vi köket. Ett ganska litet rum, där
en stormönstrad tapet stjäl all uppmärksamhet. Rakt fram från hallen öppnar sig vardagsrummet och den intilliggande sovalkoven. Lägenheten ligger högt uppe, i en hörna vilket gör att dagsljuset flödar in genom vardagsrummet och sträcker sig ända in till hallen.

Patric gör en snabb analys av lägenheten som han snart ska få färgsätta.

– Här har vi en 1,5-rummare med alkov, en möblerbar hall som sitter ihop med vardagsrummet. Här finns ingen naturlig avgränsning mellan rummen. Det gör lägenheten intressant. Den är välplanerad för att vara så liten, det är oväntat med en generös hall. Golvet är i grunden fint, socklarna är generösa. Lägenheten är ljus och fin men de nuvarande väggarna gör att det inte finns någon röd tråd.

Alcro_fargsattning_1

”Genom att måla Misty Mint i hall och alkov hämtar vi hem den starka kulören från vardagsrummet. Vi får en röd tråd.” Patric Sahlén

Patric har fått i uppdrag att färgsätta lägenheten.

– Jag vill få lägenheten mer attraktiv, personlig och trevlig. Jag kommer utgå ifrån de förutsättningar lägenheten har samt Linas behov av ett hem att komma till ro i. Jag ser till om det finns konst, till hennes möbler och inredning, golv och hur ljuset kommer in i lägenheten. Sist men inte minst är det ett rum för ro eller ett rum för aktivitet och lek? Det påverkar vilka färger jag väljer att ta in.

Den nuvarande möbleringen är diskret och går i en gråskala.

– Det tillåter att man jobbar med färg på väggarna, förklarar Patric och berättar att det finns de som gärna använder sig av det han väljer att kalla kaosteorin.

– Kaostoerin innebär en salig blandning, ta en stor indisk matta, ett ovalt bord, konst på väggarna, kanske på en medaljongtapet, en Ikeasoffa till det och klatschiga väggfärger, då har man skapat en tight kaosig arbetsmiljö. Det kan ge en känsla av hemtrevnad, däremot blir det 
en jobbig miljö att vistas i. Det är skönt att gå därifrån även om det var trevligt för stunden. I en enrummare som denna blir kaosteorin svår eftersom du inte direkt kan lämna rummet. Har man däremot större utrymme kan man såklart ta i och blanda intrycken och olika material på ett annat sätt.

Som bas på väggarna hos Lina väljer Patric en lugn vit kulör med Perfect White från senaste ad.pashminakollektionen. Den innehåller ett uns sot och kommer få de andra färgerna att lysa upp, eller poppa som Patric kallar det. Och jag tror vi förstår vad han menar.

– Lina har varken konst eller färgsatt golv, vilket gör att de attributen inte påverkar hur färgen kommer att upplevas. Lägenheten består av ett rum och kök, men med alkoven och hallen har lägenheten olika rumsligheter som behöver hänga ihop.

Två av alkovens tre väggar målas i en ljust grön ton, Misty Mint ur Alcros ad.pashmina, så även hallens inre vägg. Till en fondvägg i vardagsrummet väljer Patric en starkare petroleumblå ton med Alcros Peacock Blue.

– Peacock Blue kan vi använda tack vare att rummet har en dominant soffa. Det är lite stuns i möbleringen, vilket gifter sig med den stuns som finns i kulören. Kulören är fin till ekgolvet, det blir lite tryck i väggen. Jag har anpassat resten av färgsättningen efter detta.

    Väggen i den inre hallen målades vit. Möbleringen plockar upp färgerna från vardags- rummet och de två rumsligheterna knyts ihop.

Väggen i den inre hallen målades vit. Möbleringen plockar upp färgerna från vardags- rummet och de två rumsligheterna knyts ihop.

Färgåtergivelsen i rummen, eller i det här fallet, rumsligheterna, kommer bli olika beroende på vilka ljuskällor som finns. Är det naturliga eller artificiella? Är det glödljus eller led? Är det varmt eller kallt? Den blå väggen får ordentligt med dagsljus eftersom det är motsatt vägg till fönster. Och nog poppar det om den.

– Den blåa väggen fångar upp dagsljuset, vilket gör att den syns bättre i hela rummet. Du har den mot ryggen om du sitter i soffan. Det är skönt att väggarna runt fönstret omges av ljusare kulörer, då mörka hade bidragit till hårda kontraster. Det hade blivit jobbigare för ögat att titta mot ljuset, förklarar Patric.

Han stryker med handen utmed den blå väggen, en mild svordom slinker ut och efterföljs av beundran.

– Vad fint matt den är, det är helt galet!

Han berättar hur han tänker med planeringen av färgerna i hallen och alkoven i förhållande till den blå väggen i vardagsrummet.

– Misty Mint känns som en ljusare nyans av Peacock Blue. Genom att måla Misty Mint i hall och alkov hämtar vi hem den starkare kulören från vardagsrummet. Det passar också med en ljusare nyans här eftersom rummen inte får lika mycket dagsljus.

I lägenheten finns inga dörrar eller andra naturliga avgränsare, annat än ut till köket. Det innebär att man behöver tänka på hur rummen används. Sitter du i vardagsrummet ser du både in i sovalkoven och ut till hallen. Patric efter- strävar att knyta ihop de olika rumsligheterna och det görs, förklarar han, förutom med färg, även med möblering.

– Om du möblerar ut i hallen och plockar upp färgerna på väggarna behåller hallen kontakten med vardagsrummet. De olika rumsligheterna knyts ihop.

Patric väljer att sätta ett håligt mintgrönt tyg som avskiljare mellan sovalkoven och vardagsrummet. På så sätt behåller han transparensen till och från alkoven, även om du inte kan se in i det rummet som dras för. Sovalkoven blir på så sätt en privat del samtidigt som det är en del av en social yta.

– Tanken med ett transparent tyg, eller tyg med hål i är att man ändå kan skönja rummet bakom. Om du tillför belysning i alkoven kommer du att skönja Misty Mint och känslan av den kommer ut i vardagsrummet. Det tillför vardagsrummet en ny dimension. Om jag satt ett tätt draperi skulle den rumsvolymen försvunnit helt.

Med denna lösning blir även sovalkoven en indirekt ljuskälla till vardagsrummet.

– Vi har ljussatt alkoven med glödljus i form av säng- lampan och med stämningsljus i led i form av en klassisk ljusslinga. När det blir mörkt ute bildas ett fint glödande ljus genom tyget, det blir som en ljusbox i rummet.

Vi landar i diskussionerna kring belysning och möblering och dess olika betydelse för färgåtergivningen i rummet. Patric vill gärna att förvaring och möblering i alkoven går i vitt, då det skulle få Misty Mint att ”poppa”.

– Vit förvaring skulle lyfta den gröna väggen. Hade vi haft konst på väggarna hade vi fått ta hänsyn även till det. En färg kan direkt döda en tavla. Om man har en röd vägg kan det vara svårt att ha en tavla som går i gröna toner där, efter som rött och grönt är komplementfärger till varandra. Risken finns att det blir omöjligt att betrakta dem.

Patric poängterar vikten av rätt ljussättning.

– Man måste jobba med ljuset för att upptäcka färgen på riktigt. Kelvinskalan mäter ljusets intensitet. 6 000 grader är det ute i naturen. En vanlig glödlampa ligger på 2 700 och ett lysrör på 4 000 grader, det händer massor med färgen beroende på temperaturen. För Misty Mints del blir den varmare vid lägre kelvintal, vid högre blir upplevelsen av färgen svalare. Skulle du släcka alla lampor och bara ha dagssljus i ett rum blir kulörerna inte lika iögonfallande, en del kan bli stickiga. Tillför du belysning med till exempel lågenergilampor blir allt lite grönare, eftersom det ljuset inte återger rödskalan. Folk kan se lite gröna ut i ansiktet, skrattar han och fortsätter:

– Man måste förstå hur många olika kulörer man kan få beroende av vilka lampor du har. Glödljusen ligger på omkring 3 000 kelvin. Därför passar det med glödljus i alkoven, Misty Mint får en varmare ton. Vill man dess- utom förstärka det gröna i Misty Mint skulle jag lägga ett RGB-ljus, en ljusslinga under förvaringsskåpen med röda, gröna och blåa ledljus. Det skulle kunna bli en rätt häftig effekt. Det är viktigt att ljussätta i alkoven, dagsljuset når hit men ljuset behöver hjälp. Annars tror jag inte Misty Mint skulle uppfattas ordentligt.

    Köket målades i en grå kulör, Lunar Grey, med samma mättnad som de övriga kulörerna. Att de inte har samma färg fungerar bra eftersom köket är ett eget rum. Entrén, även den målad i Misty Mint, syns från vardagsrummet och plockar upp färgsättningen därifrån. Den röda tråden blir komplett.

Köket målades i en grå kulör, Lunar Grey, med samma mättnad som de övriga kulörerna. Att de inte har samma färg fungerar bra eftersom köket är ett eget rum. Entrén, även den målad i Misty Mint, syns från vardagsrummet och plockar upp färgsättningen därifrån. Den röda tråden blir komplett.

Vid färgsättning av flera rum i anslutning till varandra rekommenderar Patric att man tar hjälp av NCS-skalan.

– Det är fint att använda sig av samma färg men med olika ljushet. I Linas lägenhet kunde vi jobba med kulörer av samma mättnad i kök och vardagsrum, där färgerna inte står mot varandra. Däremot ute i rummen var det bättre med olika ljushet. Genom att använda NCS-skalan ser du direkt om du är rätt eller fel på det.

Patric är klar med sin uppgift. Vi har ett snyggt kök i gråa Lunar Grey, och från att ha varit ett opersonligt hem är situationen nu det helt motsatta.

– Det är snyggt och trevligt att vara här, konstaterar Patric och avrundar:

– Det är fina färger, inte för färgsatt. Precis lagom.

Ett par dagar efter att lägenheten är färdigställd och Lina hunnit landa lite ställer jag frågan hur hon trivs hemma. Hennes entusiasm går inte att missbedöma.

– Det är så intressant för kaffelatte var verkligen inte jag! Och det här är jag. Lägenheten har karaktär, det är trevligt och harmoniskt. Och jättefint med den blå som får ta lite plats, svarar hon.

Alcro_fargsattning_4Patric Sahlén

Bor: Hus i Tyresö Familj: Fru och två barn Favoritarkitekt: Robert Mills Architects Favoritarkitektur: Gråskala som bas. Favorithus: Pågående ritarbete med bostadsområde i Katrineholm.

Patrics tankar om färgsättning

Våga gärna ta ut svängarna men tänk på konsekvenserna. Gör du om ett badrum med kakel är det både svårare och dyrare att ändra. Genom att måla kan du förändra med ganska små medel.

Patrics 5 tips om färgsättning

1. Ta reda på vad rummet användas till, aktivitet eller lugn och ro?
2. Titta på NCS-skalan och visa kunden vilka kulörer som passar ihop.
3. Diskutera rummets belysning. Anpassa kulörvalen efter vad kunden är ute efter, tänk på att dagsljus och lampljus inte ger samma effekt.
4. Ta hänsyn till möbleringen och om konst med mycket färg ska hänga på väggen.
5. Var lite försiktig med att sätta ihop komplementfärger.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.