Odd Birds möter Shepherd

Odd Birds möter Shepherd

Att hitta den kreativa ådran och samtidigt hålla den röda tråden kan för många ses som en utmaning. Plocka fram din personlighet och ta hjälp av mood boards, tipsar Anna Starrén, en av grundarna till Oddbirds.

Vårskåpet.

Vårskåpet.

Kartonger och packlådor trängs om utrymmet i lagerlokalen i Svenljunga utanför Borås. Från ett utrymme längst ned, längst in, längst bort hörs skratten klinga. Nu finns det kaffe utbrister någon och alla jublar. Det är fortfarande morgon men kreativiteten är redan hög när Shepherd möter Oddbirds i jobbet med den nya produktkatalogen.

Anna Starrén och Charlotte Carlsson, två av medlemmarna i designkollektivet Oddbirds, tar i för full kraft och lyckas få det närmare tre meter höga tittskåpet att röra på sig. Hjulen rullar och skåpet ställs i position. Skåpet, som ska ge känslan av höst, är målat i matta kulörer brutet i Alcros Pashmina. Anna Starrén, som är kreatören bakom idén med tittskåpen, berättar om samarbetet med Shepherd.

– Uppdraget från Shepherd var att göra bilderna till produktkatalogen för 2014. Vi vill visa att man kan använda tofflor, fällar och alla deras produkter året om, inte bara när det är kallt och vinter. Därför byggde vi fyra olika tittskåp, ett för varje säsong.

Höstskåpets tak, väggar och boasering är målat med kulören Mullvad. På väggen valde Oddbirds att skapa ränder med färg, den ena kulören är Tofu och den andra Dagsmeja. Detaljerna är målade i Tallbarr och Kärlek.

– Vi ville med färg skapa känslan av höst, men också få med de värden som är viktiga för Shepherd, som hantverkstradition, tidlöshet, det vackra i moderna produkter. Vi tolkade deras värdeord och omsatte det till kulörer och uttryck, förklarar Anna.

Det är dags att sätta den första bilden och konstigt nog blir alla tysta när det är dags för fotografen att trycka på knappen. Ett snabbt knäpp, sen ekar skratten igen och kommentarerna flyger genom luften. Men det är nog så det blir när boråsare, göteborgare, stockholmare och en produktchef från Makedonien samlas i samma rum, dessutom i en kreativ miljö. Det är som om allas tankar och känslor vill flöda fritt. Hur fotografen Anders Jungermark kan koncentrera sig förblir en gåta. Men han berömmer Oddbirdsen för att det blir så fint.

Vårskåpet

Vårskåpet

Tillsammans med Anders Nygren, från Nygren Copy, resonerar Anna och Charlotte om vilka produkter som ska frontas i nästa tittskåp, som är vår. Puffar, fällar, tofflor och kuddar arrangeras snyggt i skåpet tillsammans med annan rekvisita. Skåpet är färgsatt med sköna, gröna toner och matchas med ett trägolv målat i ett gulvitt harlekin-mönster, en snygg mix mellan kulörerna Solsting och Champinjon.

– Vi vill låta en färg dominera, förklarar Anna och fortsätter, det är bra att välja ut en huvudfärg, så kan du lägga till accentfärger sedan. Jag tycker det är bra att tänka så.

För att veta vilka färger och kombinationer som passar ihop jobbar Oddbirds med mood boards. Genom mood boarden kan du para ihop färg och form i syfte att se vad som passar bra tillsammans.

    Anna Starrén, en av grundarna till designkollektivet Oddbirds, är floristen som ville jobba mer med hela rummet. -Vi jobbade mycket med andra varumärken och det blev alltid grejer över efter fotouppdrag och stylingar, som vi ville ta hand om. Där föddes Oddbirds. Anna visar upp sin inspirationsbok. "Klipp ut, skissa, skriv upp, samla på dig".

Anna Starrén, en av grundarna till designkollektivet Oddbirds, är floristen som ville jobba mer med hela rummet. -Vi jobbade mycket med andra varumärken och det blev alltid grejer över efter fotouppdrag och stylingar, som vi ville ta hand om. Där föddes Oddbirds. Anna visar upp sin inspirationsbok. ”Klipp ut, skissa, skriv upp, samla på dig”.

– Mood boarden inspirerar till nya lösningar, säger Anna samtidigt som vi båda blickar upp mot den truck som sakta hissar upp Anders Nygren på en lastpall mot bjälklaget i taket. Han har blivit instruerad av Charlotte att fästa tre hemmagjorda drakar i taket, en detalj som för in lekfullheten i bilden. Och även i arbetsmomentet om man frågar vittnena till Anders insats.

För att förklara hur hon menar med mood boarden bygger Anna upp en station där hon kombinerar färger, former och olika material. Hon flyttar runt, byter ut och funderar. Som tidigare utbildad florist har hon blivit skolad att tänka i sammansättningar.

– Jag tänker så här, säger hon fundersamt, att jag ser vad jag har i min snittkyl (för blommor) och utgår från det. Jag bygger i färger och former och går från ljust till mörkt. Just i vårens fall bygger jag från ljusa gröna toner till de mörkare, en färg får dominera.

    Med mood boarden bygger Anna en station, där hon kombinerar färger, former och olika material. Resultatet syns i vår-skåpet. Taket målades i Alcros Salvia, främre väggarna i Svavel och detaljerna i Ärg, Green och Rabarber.

Med mood boarden bygger Anna en station, där hon kombinerar färger, former och olika material. Resultatet syns i vår-skåpet. Taket målades i Alcros Salvia, främre väggarna i Svavel och detaljerna i Ärg, Green och Rabarber.

Hon menar att detta tankesätt går att använda i många olika situationer. När hon bestämde vilka kulörer som skulle användas i respektive tittskåp, var det hon skulle utgå ifrån Shepherd och företagets produkter hennes snittkyl. I sammansättningen ingick också att besluta kring vilka kulörer som bäst representerar den känsla Shepherd vill förmedla i varje säsong. Ingen lätt uppgift för den oinvigde.

– För oss är viktigt att ta reda på vad kunden är för typ av person. Om kunden är en privatperson bör man försöka se människan, eftersom han eller hon speglar hur det är hemma. Det går att jämföra med att man ofta kan gissa hur en person är utefter vilken hundras den väljer, skrattar hon och fortsätter, ställ dig själv frågor som är personen varm eller kall, sprallig eller allvarlig och försök hitta personligheten.

Anders hissas återigen upp på trucken, drakarna plockas ner och vi byter säsong till vinter. Mörkt blåa kulörer dominerar tittskåpet, Paris på taket och Blåbär på väggarna. Ljuvliga fällar och tofflor hittar sina platser. Tystnad, tagning. Samtalet dröjer sig kvar kring vikten av att hitta personen eller de värden som speglar vad personen står för. Nyfikenhet och lyhördhet är två nycklar, menar Anna.

Vinterskåpet.

Vinterskåpet.

– När man väl fått lite svar kan man börja kika på olika färger. Låta en dominera och leka med ljusare och mörkare kontraster av den, samt en eller ett par accentfärger brukar vara lagom. Det är inte alltid kunden själv vet vad han eller hon är för person, så vi får ställa många frågor och laborera med kulörerna efter de svar vi får.

Vad man själv kan göra för att lättare hitta en röd tråd i sin stil, är att ta med sig något till butiken som man själv tycker mycket om. En klänning, en filt eller sak som säger något om dig.

– Försäljaren har då lättare att se vad du tycker om. Till exempel, här är min korg, säger Anna och håller upp en mjukt flätad cykelkorg och fortsätter, vad är det med min korg som jag gillar? Är det det matta materialet, den bruna färgen? Man kan också samla på sig fina bilder och saker man tycker om i en bok. Klipp ut, skissa, skriv upp, samla på dig, tipsar hon.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.