Matta ytor

Matta ytor

I Alcros senaste färgkarta ad.pashmina samsas mjukare pasteller och mustiga kontraster. Samtliga valda för att de gör sig oemotståndliga i Pashmina, den supermatta ytan med glanstal -3.

Alcro_pashmina_matta_ytor_1

 

En matt yta blir också en harmonisk yta eftersom inga ljusreflexer stör ögat. Så svarar Yvonne Karlsson, certifierad färgsättare på Alcro, när hon får frågan om vad som är grejen med just en matt yta.

– Vi tilltalas av matta ytor, men fram tills Pashmina har det varit svårt att hitta en matt yta som inte är så känslig. Med Pashmina har vi kommit långt i tålighet jämfört med andra helmatta färger. Därför var ett av kraven för den nya färgkartan att kulörerna skulle göra sig speciellt fördelaktiga i just Pashmina.

Den nya färgkartan fick namnet ad.pashmina och innehåller 12 stycken olika kulörer.

– Här är det Pashmina som är huvudpersonen, menar Yvonne. Och så fick färgkartan sitt namn.

En matt yta är mikroskopiskt en ojämn och bucklig yta, till skillnad från en blank yta som är flatare. Det innebär i sin tur att ljuset reflekteras åt olika håll på en matt yta, men rakt från en blank yta. Vilket kan göra att vissa kulörer saknar djup i matta färger. Men Pashmina besitter egenskapen att behålla djupet trots att ytan är matt.

– Djupa och starka kulörer har också en tendens att ljusna och upplevas lite platta i matta ytor, vilket man faktiskt inte upplever med Pashmina, utan den håller kulören fint oavsett om den är kulört eller mörk, förklarar Yvonne.

De tolv utvalda kulörerna i kollektionen är ett resultat av ungefär sex månaders arbete. På den vänstra och pastelliga sidan i färgkartan återfinns mjukare färger som Creme Satin, Old Rose, Apricot Nude, Mellow Yellow, Misty Mint och Lunar Grey. Fina tillsammans eller var och en för sig. På högra sidan hittar man de mustiga och lite klarare kulörerna som Pink Nouveau, Lucky Green, Peacock Blue, Burnt Sienna tillsammans med Perfect White och Black Deco.

– Inspirationen till valet av kulörer kommer från färg- och mönsterglädjen som vi ser blomstra i både mode- och inredningstrender. Även om det ljusa fortfarande dominerar ser vi allt mer av både kulörta och mörka kulörer på våra väggar. Mer mod och personlighet helt enkelt, säger hon.

Pink Nouveau och Apricot Nude från nya ad.pashmina.

Pink Nouveau och Apricot Nude från nya ad.pashmina.

Och visst blir man sugen på att måla om hemma, bara namnen på kulörerna gör att det vattnas i munnen och rycker i målarnerven. Yvonne har själv funderat på vad respektive kulör förmedlar och passar ihop med.

– Apricot Nude, till exempel är en ljus pastellaprikos som är jättefin tillsammans med gult, grått och svagt mint, eller varför inte, om man hellre föredrar kontraster, tillsammans med en rostig färg som Burnt Sienna.

Hon är också entusiastisk över att hon lyckas skapa den perfekta vita med Perfect White.

– Det är en neutral vit färg, som varken uppfattas som bländande eller kall, men som inte heller är för mörk. Helt enkelt perfekt.

Med Black Deco har man lyckats skapa en så pass mörk blå att den uppfattas som svart, i allt annat än starkt solsken. Tack vare det blåa i den upplevs den som faktiskt svartare än svart. Yvonnes egen storfavorit är Lunar Grey i kombination med Mellow Yellow.

Eller kanske Perfect White med Black Deco och Lucky Green, eller Creme Satin till Lunar Grey, och då kan man ju tona upp med Pink Noveau eller mjuka ner med Misty Mint, eller så kan man, eller så kan man, eller så kan man … De här kulörerna känns verkligen kombinerbara och
aktuella avrundar hon.

Glansgrader så funkar det

En färgs glansgrad anges i en skala från 1-100, där 1 är helmatt och 100 är högblank. En vanlig väggfärg har oftast glanstal 7.

Glansskalan:
1-5 helmatt
6-10 matt
11-30 halvmatt
31-60 halvblank
61-90 blank
90-100 högblank

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.