Designduo från Formex brinner för färg

Designduo från Formex brinner för färg

Butler/Lindgård är en svensk designstudio som är specialiserade på textildesign. Färgerna spelar en viktig roll i skapandet och idéerna föds ur upplevelser, inspiration och inte minst ur sagornas värld.

Alcro Trend tar en titt på deras nya kollektion Manifest/Mångfald som visades på Formex i augusti och som handlar om kärlek, jämlikhet och ett värdigt bemötande i tider då främlingsfientliga vindar blåser i Sverige och Europa. Vi frågar också Hanna Butler och Karin Olu Lindgård om hur skapandeprocessen går till.
– Alla färgidéer växer ur upplevelser och inspiration. Det kan vara en sliten fasad mot en regngrå himmel, en sommaräng eller en rostig bil. Vad som helst kan inspirera till nya färgpaletter, så det gäller att hålla alla sinnen öppna. Samtalen oss emellan är ofta bärande i våra skapandeprocesser, vi pratar om och analyserar allt och vi sätter alltid namn på de färger vi vill använda (lejongul och laxrosa är exempel på ofta återkommande nyanser). Men upplevelsen av färg är beroende av samspelet mellan ljus och material, så i slutänden trycker eller målar vi oss alltid fram till de nyanser vi vill ha. Alla färgkorten har med tiden blivit ett fint litet färgkartotek.

Alcro_butler_lindgard

Hanna Butler och Karin Olu Lindgård, foto: Ola Torkelsson

Vilka färger använder ni i höst?
– I höst arbetar vi med smutsade pasteller i ackompanjemang av tomatröd, illande gröngul och en varm, mustig svart. Någon lila nyans kan också tänkas dyka upp.
Överlag gillar vi när det skaver lite och kommer även i höst att bjuda på färgkombinationer som skapar en skev men ljuvlig klang.

Vad avgör om en nyans känns bra eller inte?
– Det handlar oftast om färgförhållanden. En färg förhåller sig nästan alltid till fler färger och det är balansen, kontrasten eller samspelet dem emellan som är det intressanta.
För en enskild färg beror det på vilken upplevelse man vill skapa. Det brukar alltid dyka upp en massa frågor när det gäller att hitta rätt nyans: Är det rätt valör? Ska den vara kallare eller varmare? Behöver den smutsas en aning? Skir, ljuv, stark, djup, klar, gräll, bjärt, murrig och blek är exempel på adjektiv som vi ofta använder när vi pratar om färg.
Ofta använder vi oss av varm/kall kontrasten och smutsade pasteller.

Alcro_butler_lindgard2

Ur kollektionen Manifest/Mångfald 2014.

Era tyger syns både som dekoration på väggar och möbler, designar ni mer än textil?
– Vi är utbildade textildesigners och har främst jobbat med färg och mönster för textil men vi är väldigt intresserade av att jobba med och designa för andra material. Det är intressant att överföra de textila referenserna till hårda material, som glas, plåt och betong. Det blir spännande när mjukt möter hårt. Just nu är vi mitt i ett samarbete där vi gör mönster med textila referenser som kommer att appliceras på hårda material.

Jag har läst att ni inspireras av nordiska sagor. Vilka är sagorna och vilken känsla vill ni att mottagaren ska få?
Olles Skidfärd kallar vi ett stickat, tryckt och vävt möbeltyg som inspirerats av Elsa Beskows bildvärld. Tyget har en högtaktil yta som påminner om mossor i makroperspektiv. Vi hoppas att tyget ska väcka en lust hos mottagaren om att fysiskt undersöka världen. Vi har ofta tydliga inspirationskällor och de är såklart inte alltid sagor. Vår första gemensamma kollektion bestod t ex. av fem textilier inspirerade av actionfilmen Terminator 2. Höstens kollektion springer ur vår oro inför de högervindar som blåser i Europa, och en vilja att ta ställning. Vi är ju formgivare – inte talare, men vi vill använda vår röst för att göra ett ställningstagande för mångfald, jämlikhet och ett värdigt bemötande.

Alcro_butler_lindgard3

Det vävda tyget Olles Skidfärd, foto: Tony Kristensson.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.