Alcro möter Karla Design och Dekorationsmåleri

Alcro möter Karla Design och Dekorationsmåleri

Lördagen den 13 oktober, 2018 återinvigdes Nationalmuseum i Stockholm efter den mest omvälvande förändringen i muséets historia. Alcro har träffat Karla Design och Dekorationsmåleri, som hade glädjen och utmaningen att återställa ett av taken och 71 stycken takrosetter med rätt patina och samma nyanser som originalen.

 

Takrosett med Alcrokulörer till nationalmuseum

En takrosett där de provat olika kulörer på. 71 takrosetter skulle målas och förgyllas för Nationalmuseums tak.

 

– Det här är det mest fantastiska uppdrag vi någonsin haft, berättar Sara Kebbon, en av de tre dekorationsmålarna på Karla Design och Dekorationsmåleri.

Alcromålare på Karla Design och dekorationsmåleri

Karla Design och Dekorationsmåleri: Hanna Säfström, Lotta Hammar och Sara Kebbon i ateljén på Karlavägen i Stockholm.

 

Karla Design och Dekorationsmåleri grundades år 2000 av Sara Kebbon, Lotta Hammar och Hanna Säfström. Vi möts i deras ateljé och verkstad på Karlavägen i Stockholm, en kreativ explosion för den som älskar färg och kulör. Skåp och hyllor dignar av pigment, blandningar, penslar, verktyg och paletter. En vägg med jute har fått agera tvätt-vägg för rollers och penslar, vilket resulterat i ett underbart konstverk. På golvet står skisser med förslag på marmoreringar till en fastighetsentré.

Marmoreringsförslag för entréer till slott och herrgårdar

Marmoreringsförslag och handmålade prover för både fastighetsentréer som slott och herrgårdar.

 

Juteväv blir konstverk med hjälp av målarfärg

På väggen i ateljén hänger juteväv som blivit konstverk med hjälp av rollers och penslar.

 

Inför renoveringen av Nationalmuseum levererades 71 stycken takrosetter, återskapade efter originalen, till ateljén på Karlavägen.
– Vi hade så många takrosetter! Hela verkstaden var full. Folk utanför stannade till och undrade vad vi höll på med, skrattar Sara.

Hon berättar att de utgick ifrån fyra originaltakrosetter. Att de själva blandade till färgerna till den perfekta originalkulören.
– Vi skulle måla takrosetterna enligt konstens alla regler och även förgylla dem. Vi jobbade med tre olika grå nyanser och en som drog åt orange. Alla detaljer som skulle förgyllas målades först med shellack i ett rött pigment.

Blanda färg från Alcro

Lotta, Hanna och Sara blandade egna färger och kulörer till takrosetterna, en återskapning av originalen enligt konstens alla regler.

 

Alla tre har utbildningar från Frankrike. Sara och Lotta har båda gått dekormåleriskolan Course Renaissance i Paris. Hanna har gått på Institute Guégan i Bretagne. De hade träffat på varandra i olika sammanhang, men 1999 beslöt de tre att de skulle samarbeta.

Uppdragen varierar från marmorering av trapphus, till träådring och falska skugglister. Från slott till saluhallar och herrgårdar. Sedan starten 1999 har intresset för dekorationsmåleri bara ökat.
– Det är inne med byggnadsvård nu och det har blivit en trend att återskapa, berättar Sara och fortsätter:
– Kunderna är också mycket kunnigare nu än för 15 år sedan. De är intresserade av att tillvarata original, det ligger i tiden att ta hand om allt det här, säger hon.

Dekormåleri med Alcro

Medan Sara berättar plockar Hanna Säfström fram en låda med slagmetall, som tunna blad av mässing och visar vad de använde till förgyllningen av takrosetterna. Vätskor, pigment, pärllim för att nämna några ingredienser.

Utöver takrosetterna skulle takkupolerna i en av salarna på Nationalmuseum återställas, totalt tre rader i salen.
– En kupol var framskrapad sedan några decennier tillbaka. Utifrån det taket tog bland annat Statens Fastighetsverk tillsammans med konservatorer fram de kulörer som vi sedan fick använda, berättar Lotta.
– Vi hade tillgång till fem kupoler i taget. Vilket gjorde att vi kunde arbeta rätt rationellt, vi delade upp taket i områden och vi fick snart in snitsen, fortsätter hon.

malarrock_penslar_alcro

 

Totalt krävdes 20 kulörer till takkupolerna. Hanna berättar att de, tack vare sin erfarenhet, hittade sin egen teknik för återskapandet.
– Vi visste vilka penslar vi skulle använda, vilka moment där schablon kunde användas och vilka moment som skulle målas för hand. Vi målade alla konturer med fina dekorpenslar och istället för att stöppla schablonerna målade vi dem med en liten gummiroller. Det gick otroligt mycket fortare, menar hon.

Pigment till målarfärg

Hyllorna dignar av pigment.

 

Karla Design och dekorationsmåleri jobbade med renoveringen i sex månader och det var med sorg i hjärtat de drog de sista penseldraget i taket.
– Det här uppdraget blir ju svårt att toppa, ler Hanna.
– Det var så häftigt att få komma in på Nationalmuseum under ombyggnationen, fortsätter Sara.
– Man kände sig utvald, jag sjöng när jag cyklade till jobbet även om det var klockan 06.30, avslutar hon.

Återställd takkupol till Nationalmuseum målad med färg från Alcro.

Återställd takkupol med rosetten i mitten. Längst bak till höger skymtas originaltaket. Foto: Linn Ahlgren. För fler bilder av Nationalmuseum, besök nationalmuseum.se

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.