När formen ger färgen

Sällan har några färgkartor väckt så mycket uppskattning som när Alcros Vackra Hus-serie lanserades 2003. Uppdelat efter vilken fasadkulör man var ute efter fick man i kartorna färdiga färgsättningsförslag.

Det var inte revolutionärt i sig, det nya var att man med illustrationer och förklaringar från arkitekten Karin Fridell Anter fick lära sig skillnaden mellan ett färgprov och hur en kulör upplevs på fasaden. Det var hennes forskning som gjorde Vackra Hus-serien möjlig.

Alcro_fargsatta_hus_trend113_3

 

– För första gången kunde vi visa  hur huset skulle komma att uppfattas. Plötsligt kunde vi göra kopplingen färgprov och verklighet på ett sätt som aldrig gjorts tidigare, berättar Eva Maslov på Alcro.

Problemet som alla brottats med i alla tider är skillnaden mellan verkligheten och färgprovet i butiken. Den barriären var nu överskriden. Istället för att utgå från kulör låter man husets arkitektur bestämma. Något som är naturligt vid färgsättning eftersom det är det som i första hand skall avgöra vilken kulör man väljer, säger Eva Maslov.

– Karin frågar alltid vad vill huset’? Hon har utvecklat det i sina böcker där hon menar att omgivningen och tidsepoken alltid är en vägvisare att luta sig mot. De flesta av husen i Sverige är faktiskt äldre hus och då skall man respektera historien.

Men vad spelar det för roll om vi förnyar oss lite och väljer fritt?

– Jag tycker att man har ett ansvar. Inte bara mot historien, utan också mot sin omgivning, sina grannar. Du kanske tycker greklandsblått är det finaste som finns, men i nio fall av tio passar det inte in i svensk bebyggelse, säger Eva.

Alcro_fargsatta_hus_trend113_2

 

För att göra det så pedagogiskt som möjligt har Eva och Karin börjat med att dela upp det i underlag, är det ett trä- eller putshus. Därefter har man valt ut fyra olika hus som får representera olika stilar.

– Från början hade vi döpt dem till ”modern” eller ”klassisk” och gett dem olika tidsåldrar men vi märkte att det inte riktigt fungerade att sätta etiketter på det sättet. Istället får man titta på de fyra hustyperna och känna efter vilket som spontant känns mest likt ens eget.

Till varje hustyp finns sedan ett antal färgsättningsförslag. Varje förslag är en kombination av två till tre kulörer, en för fasad och två för detaljer som foder, vindskivor och spröjs. Totalt finns det 32 kulörkombinationer att välja mellan för trähusen och 16 för putshus. Vet man redan
att det är exempelvis ett gult hus man vill ha, men inte är riktigt säker på vilken nyans, kan dessa färgkartor vara ett bra hjälpmedel.

– Det finns fler färgsättningsförslag i Alcro Designers Fasadkollektion som färghandlarna har i kulörstället i butiken, men här har vi skapat nya kombinationer från befintliga kulörer, plus att vi har kompletterat med sju stycken helt nya kulörer som vi tyckte saknades i Fasad- kollektionen. Bland dem finns exempelvis Honungsgul, gråa Havsvik och Aska. Det handlar alltså om att hitta en kulör som passar in på husets typ och tidsålder. Lika stor fråga är: vill jag att mitt hus skall sticka ut, berättar Eva Maslov.

– Det finns många ställen i Sveriges fantastiska land- skap där man inte vill att huset skall synas, i skärgården exempelvis. Du bör också ta ställning till om du tycker husets detaljer är något du vill framhålla eller dölja?

Alcro_fargsatta_hus_trend113_1

 

Precis som i Vackra Hus-serien finns ett inledande avsnitt som tar upp olika fallgropar som finns när man väljer fasadkulör och hur stor förändring som sker mellan ett färgprov och uppmålad fasad i intrycket. Man får goda råd som gäller för respektive kulör.

Det är också viktigt att välja passande detaljfärger och placera dem så att de förstärker det som är vackert hos huset och inte framhäver det som mår bäst av att döljas. Karin Fridell Anter har i sin forskning undersökt hur en kulör upplevs och kunnat se tydliga mönster beroende på kulör. Hon har hittat tre principer:

– Först och främst ser vi mindre svärta hos kulören när den kommer upp på fasaden, jämfört med färgprovet. Fasaden blir ljusare än färgprovet, och riktigt ljusa färgprover kan ge fasader som ser nästan självlysande ut. För det andra kombineras oftast den minskade svartheten med att färgen blir starkare, mera kulört. Speciellt färger som redan är ganska starka upplevs som ännu starkare på fasaden. Det tredje fenomenet innebär att gulheten ofta minskar medan blåheten upplevs öka i kulörerna.

– Gulaktiga kulörer drar lätt mot det gröna, gulgröna kulörer drar mot blågrönt och kulörer nära rött eller blått drar mot blålila. Det intressanta är att även grå kulörer drar åt detta blålila håll.

Sammantaget betyder det att ett blågrått färgprov ger ett hus som snarast blir babyblått. Vill man ha ett blågrått hus ska man istället välja ett färgprov som är nästan neutralgrått med bara ett uns blått i, förklarar Karin Fridell Anter.

– Naturens grönska drar väldigt mycket mot gult, vilket betyder att ett grönt färgprov som inte är tillräck- ligt gultonat riskerar att uppfattas som blågrönt när det kommer upp på fasaden.

– Människor tror ofta att tycke och smak är det viktigaste när det gäller att välja färger för utomhus- bruk. Man tänker inte på att det krävs kunskap för att förstå vad som blir bra på det speciella huset, och för att hitta de färger som gör att resultatet blir det som vi tänkt oss.

Färgkartorna som hon tagit fram tillsammans Alcro kan enkelt beställas.

– Med Alcros färgkartor får man en bra vägledning. Jag är jättestolt över de här kartorna som är ett grepp ingen har prövat tidigare, säger Eva Maslov.

Alcro_fargsatta_hus_trend113_4

 

Fler verktyg …

Alcro har släppt ytterligare Färgkartor, bland annat ”Kulörer för träfasader” som ett komplement till färgkartorna med färgsättningsförslag.

– De innehåller inte färgsättningskom- binationer, utan visar lämpliga fasadkulörer som vi rekommenderar inom respektive kulörområde. Vet man redan att det är exempelvis ett gult hus man vill ha, men inte är riktigt säker på vilken nyans, kan dessa färgkartor vara ett bra hjälpmedel. När fasadkulören väl är bestämd väljs detaljkulörer med hjälp av färgchipsen i kulörstället eller från solfjädern, berättar Eva Maslov.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.