Luca Nichetto ägnar tid åt Slow Design

Inledningen på intervjun kunde inte ha gått bättre.

– Ärligt talat finns inga färgfabrikanter i Italien som har kulörkunskapen som Alcro har. Jag tycker om deras sätt att knyta samarbeten mellan designers.

Luca Nichetto lever dock inte på sin italienska charm, utan har en talang som alla vill ha just nu: i Milano 2012 presenterade han nyheter hos 13 toppföretag.

– Italiens designlegend Ettore Sottsass ansåg att alla objekt har exakt EN färg. Den föds i samma sekund du börjar visualisera formen i din hjärna. Jag tror det stämmer. Därför gör jag nästan aldrig ett föremål och sedan väljer en kulör som jag tror är kommersiell.

Alcro_Luca-Nichetto_Disipline

 

Om designers följde vad som var ”kommersiellt” skulle det mesta bli svart och vitt, dvs tråkigt i hans tycke. Två spännande exempel på smart kulöranvändning i design tycker han är Sottsass sportbilsröda skrivmaskin Valentine för Olivetti från 1969 som gav ägaren en lyxkänsla. Liksom Macintosh som förändrade synen på datorn med hjälp av sin vita färg.

Som Guest of Honor på Möbelmässan i Köln håller han just nu på att rita en loungeyta brunt och beige. Den ultimata lyxen idag är tid. Det kommer att synas i design så småningom, tror han.

– Jag håller just nu på med ett slow house, som på samma sätt som slow food inkorporerar tid.
 Det finns vissa saker du måste ägna tid åt
varje dag för att huset ska må bra exempelvis. Får du ett handskrivet brev idag har
det ett helt annat värde än ett mejl. Det är också därför jag tror att industriell design rör sig från ett fokus främst på design, mot kvalitetshantverk och dyrare produkter
som håller.

Alcro_discipline

 

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.