Kulör och mode hand i hand

Vill du veta vilka kulörer som gäller i vår, höj blicken mot läget i omvärlden, screena modebranschen och lyssna till den provokativa konstscenen. Det är också inne att vara lite fel och göra som du vill.

Alcro_formex_2

En av årets största modehändelser, Ellegalan, har gått av stapeln och vi går mot vårens alla mässor om kommande trender. När Alcro skapar sina färgkartor tar man intryck från alla håll, och modebranschen är kanske den starkaste ledstjärnan.

Om vi smakar på orden ”Årets färg”. Hur ska man kunna veta vilken som är årets färg? Kulörer har funnits i alla tider, det är bara frågan om vilken kulör som kopplas i ihop med en trend. Till att börja med måste vi skilja på vad som är en trend och vad som är en fluga. Det menar Lotta Ahlvar, ordförande för Svenska Moderådet.

– En trend är ett skeende över tid, till skillnad mot en fluga som kortsiktigt är mer inne. En trend handlar om att hitta nya vägar för ett skeende. Kanske räknar vi kulörer mer till flugor, även om vita väggar faktiskt var en fluga som övergick i en trend, förklarar hon och poängterar att det nog finns både och.

Det är en kall lördagsmorgon. Samtalet med Lotta Ahlvar går över telefon och hon slamrar med kaffekoppen samtidigt som hon med säker stämma berättar hur det hänger ihop, mode, inredning och färg. En ledig dag som denna tar hon gärna en intervju bara det handlar om rätt ämne. Lotta Ahlvar har jobbat på Svenska Moderrådet i tio år. Hon konstaterar att trenderna påverkas av hur orosläget är, hur konjunkturen ser ut och vad som är på agendan i världen.

– Nu är vi inne på att vi ska ta hand om och vårda. Vi människor har börjat blicka tillbaka och söka våra grundvärden. Hållbarheten har nått ett större perspektiv och blivit en megatrend.

Hon berättar att man kan se på mode som mamman till hur andra branscher agerar och utvecklar sina produkter. I dag är mode en snabb katalysator med kort livslängd. Utbudet av designers, modeskapare och inredning är större än tidigare och kanalerna är många. Modekedjorna skapar inte bara en höst- och en vårkollektion, utan snarare sex eller åtta kollektioner per år. Inflödet av influenser är enormt och påverkar trendernas utveckling.

– Alla tittar på vad som händer i modevärlden, alla! Från heminredning till bilar och färgsättning. Idag finns det så många kanaler och genrer, vilket ger fler nya trender och parallella skeenden.

Och om modet påverkas av vår omvärld, så påverkas även inredningen och sedermera kulörvalen.

– När något blir otrendigt kan det vara en värdering som dör ut, som en antisyntes.

En annan viktig trend just nu är individualismen. Det egna tyckandet och valfriheten är viktiga parametrar. Idag är det tillåtet att göra egna val.

– Det finns så många härliga kulörer och jag tycker man ska vara lyhörd för det, säger Lotta Ahlvar.

I slutet av januari, var det dags för vårens Formex, Nordens största fackmässa för design och inredning. På mässan presenterades de hetaste trenderna just nu och därmed också säsongens nya färgkartor i fyra olika teman: Instant fresh, Refresh, Freshmen och Fresher. Färg-kartorna är framtagna i ett samarbete mellan Svenska Moderådet och Alcro.

Lotta Ahlvar, ordförande på Svenska Moderådet, ett branschägt forum som verkar för svenskt mode i Sverige och utomlands. Lottas favoritfärgsättning: Buteljgrönt Jag vill ha en buteljgrön fondvägg i kombination med en gul vägg. Det passar bra i mitt kök. Lasering. Jag gillar träeffekterna man får genom att lasera. Jag vill lasera plywood gärna i turkost, grönt eller rosa. Yvonne Karlsson, färgsättare på Alcro, tycker det är intressant med trender. ”Helt plötsligt tycker man om något som nyss var omöjligt”.

Lotta Ahlvar, ordförande på Svenska Moderådet, ett branschägt forum som verkar för svenskt mode i Sverige och utomlands. Lottas favoritfärgsättning: Buteljgrönt Jag vill ha en buteljgrön fondvägg i kombination med en gul vägg. Det passar bra i mitt kök. Lasering. Jag gillar träeffekterna man får genom att lasera. Jag vill lasera plywood gärna i turkost, grönt eller rosa. Yvonne Karlsson, färgsättare på Alcro, tycker det är intressant med trender. ”Helt plötsligt tycker man om något som nyss var omöjligt”.

Yvonne Karlsson, färgsättare på Alcro har varit högst inblandad i arbetet. Hon öppnar dörren till Alcros kontor i Stockholm. Här samsas färgkartor och prover, med kampanjmaterial och drömmar om kommande trender. För en färgintresserad är det som att släppas in hos Sankte Per. Ellegalan har precis gått av stapeln med sin alldeles egna färgkarta och Yvonne har knappt hunnit pusta ut innan det är dags för nästa.

Med drygt 30 år i branschen kan hon enkelt förklara hur mode kan trattas ner och bli till kulörer. Eftersom vi dagligen bombarderas av intryck går cyklerna allt fortare.

– Förr tog det två år från att kulörerna från mode-bilden landade i våra hem. Idag går de nästan hand i hand, menar hon.

Processen att skapa färgkartor kan se olika ut och är en lång kreativ process, med många samarbeten.

– I arbetet med våra ad.kollektioner brukar vi be flera kunniga personer och designers inom färg och form om att tolka trenden just nu. Ofta är det en grupp av människor med olika erfarenheter och etableringar.

Alcro_formex_3

När gruppen har tagit fram ett antal kulörer träffas man för en kulörvalsdag med workshop där varje deltagare får förklara hur de har tänkt. Av alla kulörer väljs endast ett antal ut för färgkartan. Kulörerna ska vara både trendiga och användbara var för sig eller tillsammans.

– Inför Formex hade Svenska Moderådet skapat teman och i vårt uppdrag låg att ta dessa tankar och idéer och översätta och anpassa dem till Alcros kulörer, säger Yvonne Karlsson.

Instant fresh syftar på att med enkla medel skapa en vårfräsch känsla i hemmet, väldoft, grönsåpa och snittblommor är ledorden. Färgskalan landade i en glad och pigg skala med solgult, rosa och grönt. Refresh handlar om att fräscha upp det man redan har, att skapa en ny känsla genom att måla om, laga och göra om.

Recykla och taga vad man haver är ledord och favoriseras också ur klimat- och hållbarhetsperspektivet. Fräckare färger i retrotoner dominerar färgkartan som rött, rosa, mörkare blå och lila.

Freshmen handlar om hållbar design från de yngre skaparna, man uppdaterar hemmet med spännande nyheter, men med ett slags ”downsizing” av intryck och färger. Det här temat landade i kulörer som turkost, vitt, grått och korall.

Temat Fresher, slutligen, är säsongens trädgårdstema. Här handlar det om att vara nära naturen både fysiskt och ur ett konsumentperspektiv. Färgskalan manar fram känslan jordnära men inte präktigt. Det doftar lite sjuttiotal om färgerna med lätt ”corny” kombinationer, fast på ett vackert sätt. Orange, grönt, brunt, beige och off-white syns i färgkartan.

Alcro_formex_4

När temana är tolkade och kulörerna är valda gör man en ny översyn, och tittar på var kulörerna kan tänkas användas, små ytor eller större som väggar. Ibland behöver man gå ner ett par steg för att färgen inte ska bli för knallig.

– Vi får tänka användbarhet och trend i balans. Med för starka färger kan det bli för smalt.

Med stor entusiasm förklarar Yvonne att hon är nördigt intresserad av färg och att inspiration kan hämtas på de mest oväntade ställen som i en maträtt eller gamla proppskåp som har en fin färgskala.

– Vi blickar tillbaka just nu med mycket retroinspiration. Lasyren är på väg tillbaka, naturkänslan ska bestå. Populära TV-program som Mad men och Downtown Abbey ligger i tiden och därmed samma mode, material och färger.

Yvonne rundar av med en klok tanke.

– Det kommer så många intryck och strömningar, vilket gör det svårare att göra trendiga ”rätt” saker. Att vara rätt är svårt, men samtidigt är det svårt att vara fel.  Det är ganska befriande, skrattar hon.

 

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.