Kreatörens konst

Trender och strömningar från konst-, mode- och inredningsvärlden är det som ligger till grund för vilka tolv kulörer som platsar när Alcro tar fram en ny färgkarta. Vi fick följa med Yvonne Karlsson, certifierad färgsättare på Alcro, och ta del av hennes kreativa arbete när över 30 kulörer skulle trattas ner och bli tolv i nya ad.pashmina.

Alcro_kreatorens_konst_1

Lunar Grey ur nya ad.pashmina

I Alcros kulörlabb är det ovanligt tyst denna tisdagsmorgon i juli. Kanske för att det är semestertider, tidigare i vår rådde det däremot full aktivitet med den nya färgkartan. Yvonne Karlsson, certifierad färgsättare på Alcro, kryssar vant mellan raderna av instrument och färgburkar. Såklart är ad.pashminas recept hemligt, men det är ändå spännande att få befinna sig i rummet där kulörerna i slutänden skapas.

– Vi har så många här som är väldigt duktiga på färg, berättar Yvonne.

Tillsammans med kollegor på kulörlabbet och kommunikationsgruppen på Alcro har hon precis knutit ihop säcken till den nya färgkartan ad.pashmina. I skrivande stund är det bara några veckor kvar till den lanseras i butik. Yvonne är glad och inspirerad.

– Vi är jättenöjda med slutresultatet. När vi började visste vi att vi ville ha en matt, pudrig känsla plus ett antal starkare kulörer. Det är därför färgkartan fick två spår, ett pastelligt och ett lite kraftigare.

Yvonne Karlsson är certifierad färgsättare på Alcro sedan 2001. Hon menar att utöver den grundläggande kunskapen om hur färg fungerar och uppträder, är de viktigaste egenskaperna som färgsättare att vara nyfiken och lyhörd, att ha tentakler att känna av intrycken från omvärlden.

Yvonne Karlsson är certifierad färgsättare på Alcro sedan 2001. Hon menar att utöver den grundläggande kunskapen om hur färg fungerar och uppträder, är de viktigaste egenskaperna som färgsättare att vara nyfiken och lyhörd, att ha tentakler att känna av intrycken från omvärlden.

Arbetet med färgkartan har pågått i ungefär sex månader, men tankarna i Yvonnes huvud har snurrat längre än så.

– Jag har länge velat göra en perfekt vit, som ligger mellan kritvit och den ljusaste grå utan dragning åt något annat håll, men det har inte riktigt varit läge innan. Men nu var det dags, nu skulle jag göra den perfekta vita! En kraftigare röd har jag också varit rätt säker på, säger hon och förklarar att det är viktigt att en färgkarta ligger helt rätt i tiden.

Trendspanare och mässor både i Sverige och ute i Europa signalerar vad som är på gång inom mode- och inredningsvärlden. Signaler som i stor utsträckning påverkar vilka kulörer som även kommer att dominera modevärlden framöver.

– I Cappellinis monter på senaste Milanomässan hade man färgsatt väggarna med en sotig roströd, med accentfärger i en blå ton och det var så otroligt snyggt. Jag blev så inspirerad att få med de två kombinationerna i ad.pashmina. Just den varma roströda är så snygg även tillsammans med många andra färger som grått eller aprikos.

Vackra Pink Noveau i kombination med mörka snickerier.

Vackra Pink Noveau i kombination med mörka snickerier.

För Yvonne har trendspaningarna egentligen ingen början och inget slut. Det är ett ständigt flöde av input och inspiration. Hon ser färg och kulörkombinationer överallt. Till sin hjälp skapar hon en mood board, där hon samlar inspirerande och kreativt färgsatta bilder. Nästan en meter hög får den en central plats i hennes arbetsrum och gestaltar de vackraste kulörkombinationerna, i harmoni och i kontraster med varandra. Bilder på det senaste inom möbler och inredningsprylar. Tidningsklipp och fantastiska foton samsas med ett skivomslag från Wham -89 och en plansch på en kvinna från 60-talets Paris. Mitt i sitter små färgprover på det som tillslut blev de tolv finalisterna bland kulörvalen. Och det syns tydligt hur de ligger i linje med vad hela modevärlden har att erbjuda.

– Jag tittar på trendströmmarna, lyssnar på rapporter och prognoser och skapar därefter. Det finns oändligt mycket strömningar och mitt i allt material så får man försöka hitta en röd tråd och följa den.

En av förutsättningarna för ad.pashmina var att kulörerna skulle göra sig främst för helmatta ytor (Helmatt 2). Det finns oändligt många kulörer att utgå ifrån och frågan är vilka som i slutänden väljs ut till att vara bland de sista tolv.

– Kill your darlings, skrattar Yvonne och fortsätter, eftersom ögat kan uppfatta över 10 miljoner nyanser, kan det vara svårt att hitta precis den färg man är ute efter. Men det känns i kroppen, att där satt den, där blev det bra.

Hon förklarar också att hon måste vara disciplinerad och tidseffektiv sina val.

– Produktionen av en färgkarta tar ganska lång tid. Färgvalet måste vara klart i god tid och kännas aktuellt för kommande säsong. Det gör att det blir ett ganska intensivt arbete med att försöka pricka in några av höstens aktuella kulörer.

Från början är det omkring 30 kulörer som i slutändan ska bli tolv. Yvonne testar sina idéer bland annat på kommunikationsgruppen på Alcro, ofta går turerna många varv.

– Det ska ju vara tolv kulörer som är fina sinsemellan och var för sig. Det är lite som att lägga pussel. Och de som plockas bort sparar vi, de kanske blir aktuella igen för nästa färgkarta.

Harmoniskt med Apricot Nude i sovrummet.

Harmoniskt med Apricot Nude i sovrummet.

Och vad är det då som ligger i tiden för ad.pashmina? Trendspaningarna visar att vi fortfarande vurmar för det lite mer ombonade, att vi blickar tillbaka och söker tryggheten. Någon man tror har sitt ursprung i den tuffa lågkonjunkturen i världen. Att mode går i cykler vet vi och att det nästa rådande ofta är en motreaktion mot det som varit. Frågar du Stefan Nilsson, en av Sveriges främsta trendspanare, har vi människor behov av att drömma oss bort. Modet från TV-serier och filmer som Downton Abbey och the Great Gatsby med sina lite dovare och romantiska kulörer, tar plats på arenan. Våra hem är mer ombonade, det helt vita får lämna plats för större variationer.

Yvonne menar att vi människor har en vurm för historiska kulörer, att udda ting och möbleringar får ta större plats i våra hem.

– Just nu blickar vi inte bara tillbaka till retrotiden, utan ännu längre bak till ett annat århundrade. Jag tycker det är så skönt med friheten att blanda stilar och mönster.

Till hösten 2013 ser vi att kulörerna djupnar. Inte minst vittande Milanomässan om starkare färger på både väggar och i accentfärger. Pastellerna verkar vara nästa spår för det vita.

– Det verkar som vi tenderar att bli lite modigare i våra färgval, men att pastellerna ligger oss varmt om hjärtat, säger Yvonne.

Det råder ingen tvekan om hur mycket hon själv älskar färg. Ögonen glittrar när vi talar om den senaste färgkartan och vilka kombinationer hon själv skulle välja i ett rum.

– Jag är så otroligt nöjd med den som vi valde att kalla Perfect White. Den blev så bra, den är inte grå, inte heller bländvit, perfekt helt enkelt. Jag säger ofta att man inte ska måla bara vitt, men vitt är ju en fantastisk basfärg!

Uppe till vänster: Lunar Grey. Överst till höger: Lucky Green. Längst ned till vänster Mellow Yellow. Längst ned till höger: Old Rose

Uppe till vänster: Lunar Grey. Överst till höger: Lucky Green. Längst ned till vänster Mellow Yellow. Längst ned till höger: Old Rose

Tillsammans med man och katt bor Yvonne i ett modernt, svart funkishus i Stuvsta utanför Stockholm. Hon är energisk, positiv och det är tydligt hur hennes yrkesval och personlighet går hand i hand. Zumbainstruktör och trädgårdsälskare, tidigare målare och tydligt fascinerad av hur färg uppträder och förändras och av hur vi människor påverkas av färgsättning.

– Jag arbetade som målare i 15 år och jag blev väldigt inspirerad av att vara hemma hos människor med olika stilar och kulturer. Vi människor är ju ganska förändringsbenägna. När vi har basbehoven uppfyllda vill och vågar vi förändra våra hem. Jag fascineras också av varför vi ser färg som vi gör. Hur vårt färgseende fungerar och av färgtrender, varför vi helt plötsligt tycker att aprikos är snyggt igen.

Yvonne har varit intresserad av färg sedan hon var barn, även konstnärligt. För att bli certifierad färgsättare måste man ha gått ett antal kurser hos NCS. För egen del har Yvonne även gått kurser inom dekorativt måleri, ådring, marmorering och färgsättning samt läst färghistoria.

Hon menar att framgångsrik färgsättning kommer med erfarenheten.

– Som färgsättare måste du självklart ha grundläggande färgkunskap om vad som passar ihop och om hur färg fungerar och uppträder. Det kan man lära sig. Sedan måste du vara nyfiken, lyhörd och se på trender, eller rättare sagt ha tentakler utåt och ta intryck, förklarar hon.

Trots att hon själv är väldigt nöjd med Perfect White, vill hon uppmana folk till att våga måla modigare.

Ta hjälp av färgfackhandeln, de är kunniga och kan ge råd och tips så du känner dig säkrare i dina egna val. En vanlig fråga jag får är om det inte blir för mörkt med färgen. Mitt råd är att prova, det fina med färg är ju att det går att måla över.

Yvonnes favoritkombinationer ur ad.pashmina:

Lunar Grey i sovrummet, i kombination med Apricot Nude.
Perfect White och Black Deco i vardagsrummet med Lucky Green som accentfärg.
Pink Noveau och Lunar Grey.
Creme Satin och Misty Mint, även det fint till Old Rose.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.