intervju

Inga vita väggar på Nationalmuseum

Arkitekten Joel Sanders sätter färg på Nationalmuseum. Här berättar han om varför de vita väggarna är historia.

Hur kom det sig att du började jobba med Nationalmuseum?
– Förutom att driva Joel Sanders Architect är jag professor på Yale University, och jag åkte med mina studenter till Helsingfors för ett projekt. Jag har alltid velat besöka Stockholm och en kollega sa att jag borde be om en guidad tur på National­museum. Museet höll på att restaureras redan då och hon som visade mig runt berättade om vilka utma­ningar de tampades med. Vi fortsatte hålla kontakt när jag var tillbaka i New York och när museet sedan bjöd in arkitekter för att tävla om uppdraget att göra utställningsytorna var vi med och fick det.

Hur jobbar ni med utställningsytorna?
– Restaureringen av Nationalmuseum är del av en global trend där museer försöker förnya sig och välkomna nya grupper. Förut visade man målningar för sig, skulptur för sig och design och bruks­föremål fick knappt vara med alls. Nu vill man istället sortera föremålen efter vilken tid de tillhör. Så allt från samma tidsperiod visas på samma ställe och betraktaren får en känsla av hur världen såg ut på den tiden. Men det är en utmaning att göra utställningarna så.

Vilken roll spelar färg här?
– Stor roll! Det hänger ihop med att utställnings­ytorna förändras. Man har inte längre vita väggar på mus­eum – nu har man istället kulörer som passar den tid man beskriver. Vi studerade byggnadens material och kulörer väldigt noga. Byggnaden präglas av antikgrå och krämfärger och vi ville utgå från det när vi integrerar nya kulörer. Curatorerna ska ha friheten att kunna måla om rum för att anpassa dem till det som ska visas där. Så i utställningsdesignen ville vi skapa ett landskap av kulörer som enkelt går att kombinera med andra.

Skapar ni kontraster eller ska det nya smälta in?
– Vi skapar nya utställningsytor som respekterar den gamla byggnaden. Samtidigt vill vi inte att det nya ska smälta in. Man ska se vad som är gammalt och vad som är nytt. Det är som när man renoverar ett gammalt hus, behåller dess ursprung men inreder med moderna möbler. Vi vill aldrig att det ska vara någon förvirring kring vad som är gammalt och nytt.

joel sanders nationalmuseum

Inpackning av fresker och fasta väggmålningar inför renoveringen. Till höger några av Alcros grå och kämfärgade kulörer. Uppifrån och ner: Aioli, Krita och November. Foto: Statens fastighetsverk.

Tikkurila Sverige AB ansvarar inte för kommentarerna nedan, den som skriver en kommentar är själv ansvarig för sin kommentar.